Wednesday, April 29, 2009

manusia dan hidup

Selamat pagi dan salam istiqamah selalu...

Orang yang sempurna akalnya ialah orang yang selalu memeriksa dirinya dan beramal untuk bekal sesudah mati. Sedangkan orang yang bodoh ialah orang yang selalu menurutkan hawa nafsunya,dan mengharapkan ampunan Allah tanpa beramal.

Mengikut J.Bronowski manusia ni merupakan makhluk mufrad. Dan lagi katanya, manusia tidak tunduk pada alam persekitarannya tetapi bertindak untuk merubahnya. Perkataan "manusia" berasal dari bahasa sanskrit, manu yang bermaksud berfikiran dan berakal budi.

So, sekarang kita tahu bahawa manusia ini berakal. Maksud berakal ini adalah " mempunyai otak yang mana manusia mampu untuk berfikir mana yang baik dan mana yang buruk". Sebagai manusia yang berakal, seharusnya kita mengunakan akal sebaik mungkin dan berfikir sejauh dan sedalam mungkin apabila ingin bertindak untuk menyelesaikan sesuatu masalah atau bila tiba saat untuk membuat keputusan.

Sebelum itu, kita haruslah tahu kelebihan manusia ciptaan ALLAH S.A.W ini..dengan mengetahui dan mensyukuri semua kurniaan ini, barulah kita akan tahu tahap kemampuan dan tahap kelebihan yang ada dalam diri seseorang manusia itu. Dengan pengetahuan ini, barulah kita akan mengunakanya sebaik mungkin untuk menjalani hidup di dunia ini yang hanya singahan manusia untuk ke destinasi yang sebenar iaitu "Akhirat"..

Dan sesungguhnya kami telah muliakan anak adam, KAMI angkat mereka di daratan dan di lautan. KAMI beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan KAMI lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah kami ciptakan-AL-ISRA',70-

Tahu tak, otak kita ni terdapat dua bahagian:-

(Otak kanan-kreatif)
  1. Yang mana kebolehan manusia membentuk kefahaman sesuatu konsep secara mengaitkan dengan ciri2 yang serupa.
  2. Kebolehanmengetahui sesuatu dengan tidak melalui proses berfikir yang biasa/mengikut gerak hati.
  3. Kebolehan memahami idea secara keseluruhan.
  4. Kebolehan menyusun idea2 dengan cara baru dan imaginaif.
  5. kebolehan memproses lebih daripada satu jenis aktiviti minfa dalam satu masa.
(Otak kiri-logik)
  1. Terancang dan berstruktur
  2. pengiraan
  3. penulisan
  4. pandai mengawal perasaan
  5. abstrak
  6. rasional
  7. logik
  8. terperinci
Dan banyak lagi sebenarnya, tapi cukup sekadar mengetahui ini yang sedikit, so lebih mudah di ingati dan difahami seterusnya mudah di amalkan.

Hidup sememangnya sukar difahami sekiranya kita fikir hidup ini sukar(negatif). Kerana sememangnya kita adalah seperti apa yang kita fikirkan. Untuk dapatkan hidup yang mudah adalah senang dengan cara berfikir mudah(positif)..simple like that.

Manusia dan hidup ini sangat berkait rapat dengan penciptanya. Setiap individu manusia itu mempunyai kepercayaan tersendiri terhadap pencipta mereka. Sesukar macamana pun hidup ini, ketenangan adalah sesuatu yang pasti dicari.

"Hendaklah manusia itu menganalisa dari apa dia dijadikan.Dia diciptakan dari air yang dipancarkan,keluar dari shulb(tulang belakang) dan tara-ib(dada).At-Thariq,5-7


Dan jalan yang terbaik bagi umat islam adalah berbalik semula pada dasar kejadian manusia. Kerana itu adalah salah satu penunjuk jalan ketenangan kerana ia menyedarkan kita bahawa kesusahan itu adalah ujian.Kesenangan juga merupakan ujian, dan hanya manusia yang sentiasa berjaga yang akan sedar semua itu.

Kesedaran itu datang dari otak kita yang hebat ini, kerana bermula dari otak lah yang menjadi faktor utama untuk berfikir.

Hidup adalah corak perjalanan yang akan manusia tempuh. Dan ada seribu macam corak dalam hidup manusia itu..seharusnya hidup tidak mempunyai akal untuk bergerak.Sebaliknya manusialah yang mencorakkan hidup manusia itu sendiri. Sekiranya hidup sebagai manusia yang biasa2 sahaja yang di ingini, maka sebagai manusia biasalah ia akan jadi.

Tujuh sikap yang boleh melemahkan diri anda ialah tidak berfikir, tidak mengambil tahu, tidak ambil tahu, tidak ambil peduli, menggangap diri terlalu sibuk, mengandaikan boleh hidup sendiri, tidak punya masa untuk membaca dan mencari ilmu dan tidak berminat.


ALLAH TAALAH WA BARAKAH FIKUM...

No comments:

Post a Comment