1-Dari segi bahasa:
Himpunan dan bacaan : Himpunan huruf-huruf dan perkataan-perkataan antara satu sama lain ketika membaca.
Dalil : Firman Allah Taala
2-Dari segi istilah :
- Al-Quran ialah kalamullah swt yang bermukjizat, diturunkan kepada Nabi Muhammad saw dalam bahasa Arab.
- Merupakan suatu ibadah bagi orang yang membacanya.
-Al-Quran tidak disandarkan kecuali kepada Allah swt sahaja. Seperti : ...قال الله تعالى
-Al-Quran disampaikan kepada kita dengan tawatir, iaitu tetap ((قطعي الثبوت

Sesungguhnya, Al-Quran merupakan ibadah dengan membacanya. Sepertimana dalam hadis, Rasulullah saw bersabda :
من قرأ حرفا من كتاب الله تعالى فله حستة, والحسنة بعشر أمثالها, لا أقول (آلم) حرف, ولكن ألف حرف, ولام حرف, وميم حرف – رواه الترمذي عن ابن مسعود.
Hadis Qudsi
1-Dari segi bahasa :
Sandaran kepada القدس iaitu sandaran yang menunjukkan kepada ketinggian dan keagungan kerana isi-isi kalimah yang menunjukkan kepada penyucian dan pembersihan. التقديس : تنزيه الله تعالى, التقديس : التطهير, وتقدس : تطهر
Dalil : Firman Allah Taala
أى نطهر انفسنا لك
- Iaitu suatu yang disandarkan kepada Nabi Muhammad saw daripada Allah Taala. Iaitu Nabi meriwayatkannya dengan isi atau kandungannya dari Allah swt tetapi menggunakan lafaz dari Nabi saw sendiri. Contohnya :
عن أبي هريرة رضي الله عنه- عن رسول الله (ص) فيما يرويه عن ربه- يد الله ملأى لا يغيضها نفقة سحاء, الليل و النهار- أجرجه البخاري
- Isi dan kandungannya daripada Allah swt, dan tidak mukjizat
-Sesungguhnya ianya di sandarkan kepada Nabi Muhammad saw
-Hadis Qudsi kebanyakannya disampaikan dengan آحاد iaitu ketetapan yang ragu-ragu,
(ظنية الثبوت )
- Kadang-kadang ia shahih, hasan dan boleh jadi dhaif
-Hadis Qudsi makna atau isinya daripada Allah swt tetapi lafaznya daripada Rasulullah saw sendiri.
-Hadis Qudsi tidak termasuk mukjizat, membaca atau mempelajarinya adalah ibadah yang umum, tidak seperti bacaan al-Quran.

No comments:
Post a Comment